Per Glennfalk, Team BKT Sweden ATV, 2a.

Lodbrok Offroad Raid arrangerades den 28-30 juni i Borås. Team BKT Sweden ATV var på plats och det blev fina placeringar varav en pallplats för Per Glennfalk som placerade sig på 2a plats. Fredrik Bäck tog hem 4e plats efter bravader som ni kan läsa om i hans story nedan. Veronica Rickfält, som gör premiär för Team BKT Sweden placerade sig som 6a, hela 1 timma och 24 minuter före 7an.

Startfältet

Läs Fredrik Bäcks Story från tävlingen nedan.

Prologen kördes på fredag kväll med jeep och UTV först och ATV sist. Startordningen lottades ut och Niklas Paridon gick ut bland dem första. 

Starten gick och full spetta iväg med grymt grepp från BKT-däcken som gjorde att han fick upp hög fart i uppförsbacken, som sedan vek av 90 grader in i skogen. 

Tyvärr hade Niklas lite hög fart och bromsade kraftigt för att få stopp för att kunna svänga och hade så bra grepp på gruset så att han gick upp på framhjulen och kunde inte släppa bromsen för folk hade ställt sig där dom inte borde stått så Niklas fortsatte att bromsa och rullade framlänges och fick benet i kläm och bröt båda smalbenen i höger foten tyvärr. Niklas åkte ambulans och ligger nu inne och har opererat benet och fått in 2 titan spikar i höger benet. 

Niklas Paridon

Jag blev 2a på prologen på 2 min och 4 sek. Ettan Robert Schritter körde in på 2 min och 2 sek. Per på 3e plats några sek efter och likaså Veronica. För varje varv man inte hinner med att köra får man strafftid på 2 tim. För varje specialprov man inte kört eller misslyckas blir strafftiden 40 min. Beröring av band eller pinnar ger straff 1 min st. 

Lördagens första heat startade och det var ca 25 grader 13:30 när starten gick, med 1 min mellanrum på en enduroslinga på 8,6 km med 3 olika specialprov utmed slingan, som skulle köras 3 ggr vardera, och 6 varv på endurospåret under max 3 timmar. 

Fredrik Bäck
Veronica Rickfält

Efter halva tiden körde jag av en drivaxel på ett specialprov som gjorde det betydligt mer svårkört, framförallt på specialproven som var mer tekniska och tidsbegränsade. Per körde på och tappade hasplasten i fronten bara, annars flöt det på. Veronicas maskin gick varm en sväng, annars körde hon på riktigt grymt. Efter dag etappen låg jag etta och Per 2a och Veronica På 7e plats

I väntan på Kvällsheatet var det full fart med att skruva för att få ihop maskinerna igen. 

Per Glennfalk

Kvällsetappen startade på samma sätt som tidigare, men nu skulle vi köra 4 varv och alla specialproven 2 gånger vardera och körtiden max 2.5 tim. Jag startade som nr 1 ut på varvet och kom till första specialprovet där jag kom till hälften, sedan började det styra konstigt och jag såg att övre a-armen gått av. Tog mig igenom specialprovet försiktigt med lite winchning och fick bryta varvet och ner till depå och svetsa ihop länkarmen. Fick starta nytt varv och försöka köra ikapp tid jag missat. Kom till specialprov 2 och körde ner i geggan rejält och drog av Winchwiren 2 gånger. Sen körde jag på tills jag skulle gå ut på 3e varvet, då jag sprängde variatorremmen så det var in till depån och tokmecka och byta ut den. Sen körde jag ut när det var 20 min kvar och gav järnet för att kanske hinna 1 varv till åtminstone, men kom in på 24 min och det blev tävlingens varvrekord, kört i mörker dessutom. 

Men grymma däck och bra belysning från ultra vision var till stor hjälp. Efter heat 2 låg Per på första plats. Jag på 3e plats. Veronica på 7e plats. 

Veronika Rickfält
Fredrik Bäck
Per Glennfalk

Söndag och dags för heat 3 kl. 12:30 i 30 graders värme. Alla förare var bra slitna efter att ha kört i värmen från lördagen redan. Per startade först och jag som tredje. Veronica fick lite värmeproblem med sin maskin och tappade en del tid igen. Jag var på specialprov 3 och laddade på i ett rejält gegghål och det tog tvärstopp i höger framhjul i någon sten eller rot i botten som kommit fram och maskinen vred upp sig 45 grader och jag flög över styret.Detta resulterade i trasig drivknut höger fram igen och pyspunka på däcket.Det var bara att kämpa på igen med 2 och 3 hjulsdrift och pumpa däcket 2 ggr per varv för jag hittade inte läckan för att laga.

Resultatet slutade med (tim, min och sek):

1a Iver Morstad 15:33:00

2a Per Glennfalk 16:21:46

3a Mikael Nordström 18:09:45

4a Fredrik Bäck 18:55:10

5a Robert Schritter 21:43:55

6a Veronica Rickfält  27:00:18 (nästa efter Veronica var 1tim o 24 min efter). 

Vi tackar Team BKT Sweden ATV för insatserna och konstaterar igen att BKT däcken verkligen levererar!