BKT tires har lanserat sin nya hemsida.

Fokus ligger på användaren och BKT förstärker sin vision om att ”växa tillsammans med brukaren”, ”Growing Together”, genom att mynta uttrycket ”it´s all about you” som man menar står för att ”You are BKT” eller ”Du är BKT” 

Vi på Gripen Wheels är stolta och glada över att vår kund Stefan Ranch från Ranch of Sweden AB syns på startsidan på BKTs nya hemsida. Han är en av de brukare vars ”story” man delar på den nya plattformen. Detta viktiga referensarbete med så kallade ”BKT stories” förmedlar en närhet til brukaren, samt visar hur man aktivt jobbar med att lyssna på kunderna och skapar dialog.

Bilderna och storyn kommer från ett filminspelningsprojekt som BKT och Gripen Wheels gjorde tillsammans hösten 2019. Ni kan läsa mer om Stefan Ranch, hans familjeföretag som involverar både fru och son, samt den ekologiska produktionen nedan i inlägget, men först en beskrivning av BKTs hemsida och vad denna avser att förmedla.

BKTS nya hemsida: De innovativa förändringarna på www.bkt-tires.com handlar inte bara om grafik och layout, utan framför allt om det unika innehållet. Företaget antar en content marketing strategi till fullo samt intar fullt fokus på användaren. Med hjälp av berättelserna från BKT:s ambassadörer, brukarna själva, får alla möjlighet att utforska BKT:s värld utifrån användarens perspektiv.

Fokus på användaren. Det är med det här kraftfulla konceptet som BKT officiellt lanserar sin nya webbplats. www.bkt-tires.com har fått ett nytt utseende, där innehållet nu är viktigare än någonsin, och fungerar som länken mellan BKT och användarna. I stället för att förlita sig på det traditionella ”Om oss”-avsnittet väljer BKT ett mer direkt tilltal med sloganen ”Om oss handlar helt om er”, för att uttrycka att ”You are BKT”, eller
”it´s all about you!

Med utgångspunkt i den här principen har webbplatsen utformats med ett distinkt grafiskt gränssnitt för att göra upplevelsen mer användarvänlig. Detta görs bland annat med hjälp av ett stort antal videor och bilder, nya ikoner, enkla och snabba informationssökningar samt vissa tekniska anpassningar, till exempel ett nytt verktyg för att välja däckens last och tryck. Presentationen av BKT:s däck är inte längre bara ett galleri av däckfoton och teknisk data. Nu lägger BKT uppriktiga “reportage” skrivna av personer som har använt och testat däcken och som gärna delar med sig av sina erfarenheter på webbplatsen.

BKT-historier, dvs. rapporterna från BKT:s däckambassadörer och brukare av BKTs produkter spelar en viktig roll på den nya webbplatsen och blir ett värdefullt tillskott till samlingen av erfarenheter – genom direkt och öppen dialog, användare emellan. På så sätt kan alla användare hitta en däcklösning som uppfyller deras behov och som ligger i linje med framstegen i branschen och i brukarens vardagliga arbete..

BKT välkomnar alla besökare att hålla ett öga på webbplatsen, eftersom BKT-historier kommer att erbjuda sanna berättelser från alla de sektorer där BKT bedriver verksamhet, från jordens alla hörn. Det blir en unik upplevelse att kunna följa människor som utför samma jobb, men på vitt skilda platser i världen och med olika behov och maskineri. På grund av de skiftande behoven erbjuder BKT:s webbplats innehåll som är skräddarsytt för lokala områden, och eftersom dialog är viktigt behöver vi också tala samma språk. Därför erbjuds webbplatsen på hela nio språk, så att plattformen verkligen ska kunna erbjuda en personlig ”resa”, oavsett var användaren befinner sig.

Förutom BKT-historier finns det två andra viktiga innovationer: Ett område som är dedikerat till koncernens många projekt inom ansvarsfullt företagande (CSR). Här kan du läsa mer om företagets generositet, solidaritet och samhällsengagemang – samt djupgående analyser i olika frågor.

www.bkt-tires.com blir på så sätt ett fönster till ”BKT-världen” – en unik upplevelse där det centrala är att dela och lyssna, eftersom det är det enda sättet att Växa tillsammans – som företagets slogan lyder. Och det är genom att lyssna på användarnas behov som BKT har lyckats växa och utvecklas: ett nytt sätt att säga: ”YOU are BKT” ”/ ”its all about you”

”Filmprojektet som hamnade på startsidan på BKTs nya hemsidan och kom att bli ”BKT Stories -Sweden”

Nedan på bilden Didrik Karlsson, som arbetar i driften på Ranch of Sweden AB.

Intervjun med Stefan Ranch

Stefan Ranch, den svenska jordbrukaren och ägaren till företaget by Ranch AB talade om modernt lantbruk och om den ekologiska produktionen av växten Camelina, som man pressar olja av.
BKT och Gripen Wheels lyssnade på hans åsikter och förslag eftersom han är en person som använder BKT-däck varje dag. Traktorn filmades i dagarna två och även Didrik, Stefans son som jobbar i driften intervjuades.

Stefan bor i Tystberga, inte långt från Nyköping på den östra sidan av Sverige. Hans lantbruk omfattar en yta om 700 hektar. Han odlar mestadels spannmål, men Stefans gård är också den enda gården i Sverige som producerar camelinafrön och oljor av dessa. Camelina sativa är en oljeväxt, vars frön används för att utvinna en dyrbar olja som är full av fleromättade omega 3-, 6- och 9-fettsyror samt vitamin E. Denna växt är mycket intressant eftersom odlingen av den har en låg miljöpåverkan: plantan kräver inte mycket energi och ingen bevattning. Den är stark, motståndskraftig mot sjukdom, skadedjur och insekter och kräver inte några bekämpningsmedel. Om den planteras mycket tätt förhindrar plantan ogrästillväxt utan att det behövs några ogräsmedel.

”Produktion av camelinaolja har varit min hustru Thereses idé. Hon har alltid varit intresserad av så kallad functional food,” säger Stefan Ranch. – ”Hon har hand om den kommersiella delen och är företagets ”kvinnokvot”. Jag välkomnade omedelbart hennes idé eftersom jag stöder biologiskt lantbruk. Men det är inte allt. Denna produkt är hälsosam och gör det möjligt för oss att reducera vår miljöpåverkan. Det har gjort att vi också sticker ut på marknaden!”

Nedan på bilden Stefan och Therese Ranch.

 För att kunna producera Camelina, var Stefan tvungen att minska jordpackningen.

”Jag har alltid haft en stor passion för däck, fälgar och däcktryck. Jag är medveten om den skillnad detta gör, men jag tror att de flesta jordbrukare inte är tillräckligt uppmärksamma på jordpackningen. Vi måste vara mer känsliga och skydda våra marker. Jag har samarbetat i 20 år med lantbruksuniversitetet i Uppsala och testat däckstryck och dess påverkan på jordpackningen. Jag skulle vilja säga att jag är en ”däcknörd” eftersom däck alltid har varit min grej.”

Detta är välkänt även hos Gripen Wheels, den svenska återförsäljaren för BKT-produkter, som har varit lyhörd för Stefans behov och försett honom med den bästa lösningen.

”Att skydda jorden är som att skydda ett rykte: det tar åratal att bygga upp och skydda det men bara några sekunder att förstöra det,säger Stefan. ”AGRIMAX FORCE är perfekt i detta avseende. Jag har valt det på Gripen Wheels inrådan eftersom jag var tvungen att utrusta min nya traktor som var tyngre än min förra. Jag ville arbeta vid låga tryck, 0,5 bar lufttryck i däcken så att de kunde klara en mycket tyngre traktor med användning av den största tillgängliga dimensionen: 900/60 R 42. Jag är verkligen nöjd. Dessa däck är bekväma att köra på. Jag skulle vilja säga att de är smidiga att köra både ute på åkern och på vägen.” säger Stefan.

Utifrån dessa premisser så hjälpte Thony Ljungh från Gripen Wheels Stefan till denna uppsättning hjul.
Efter mätningar utförda av Piero Torassa, BKT och Thony Ljungh, bestämde man att lufttrycket kunde hållas nere på  0,5 bar, för att minska jordpackningen. Detta var möjligt eftersom traktorn endast ska gå i fält och med hänsyn till den last man kör på gården.  

Nedan på bilden Thony Ljung, säljare på Gripen Wheels och Didrik Karlsson, Ranch by Sweden AB

AGRIMAX FORCE är ett radialdäck som är särskilt framtaget för att ge högsta möjliga prestanda och effektivitet vid jordbruksarbeten med motorstarka traktorer. AGRIMAX FORCE är ett mycket bekvämt däck för både fältarbete och vägtransporter. Det klarar dessutom att växla mellan dessa båda arbetsuppgifter utan att däcktrycket ökas.

Mönstret är det mest populära BKT-produkten som är utformad för motorstarka traktorer med mer än 250 HK. Tack vare IF-teknologi fungerar AGRIMAX FORCE med lägre lufttryck jämfört med ett standarddäck – med motsvarande last. Dessutom kan maskinen/traktorn dra fördel av större kontaktyta, extraordinär flytförmåga samt enhetlig viktfördelning vid lågt tryck.

BKT-däcken och hjulen som var monterade på traktorn passar Stefan och familjens behov perfekt och med det låga lufttrycket skyddas jorden och grödorna

Nedan på bilderna ser ni överst Didrik Karlsson körandes den isodiametriska John Deere 9570 R-traktorn.
På bild nummer två ser ni Stefan och Didrik Ranch vid de enorma hjulen.

Filmteamet från Italien jobbade fokuserat och proffessionellt och Stefan och Didrik intervjuades i sin hemmiljö. Efter att far och son intervjuats och filmats i sitt kök fick tjejerna från BKT, som var med för att intervjua, varsin goodie bag, med Camelinaolja.

På den översta bilden nedan ser ni från vänster;  Laura Pedrali, Gabriella Usiello, Alice Maggioni och Stefan Ranch
De andra bilderna som följer är även de från inspelingsplatsen.

Att detta filmprojekt resulterade i så fantastiska ”Case stories” och är vi otroligt tacksamma för.

Vi vill tacka Stefan och Therese Ranch samt Didrik Karlsson för att de ställde upp på att delta i filmprojektet och som tog emot oss på sitt lantbruk och i sitt hem.

Vi vill även rikta ett stort tack till BKT Tires för att de antog sig detta projekt och reste med ett helt team från Itallien, för att filma och intrvjua.

Det var riktigt roliga och givande dagar! Att det sedan blev ett inslag på BKT Tires nya hemsida, inte minst på startsidan, tycker vi givetvis är fantastiskt kul!
Det är ju så att kunden, dvs brukaren, är vår viktigaste källa till kunskap om vad som fungerar oavsett sektor. Därför är vi glada över att BKT ytterligare stärker signumet Growing Together med  ”You are BKT”eller

”Its all about you”