
Fredrik Bäck och och Per Glennfalk från TEAM BKT SWEDEN ATV ställde upp som funktionärer med fyrhjulingar på SM i Road Racing på Mantorp Park.
Den 7–9 juli var Fredrik Bäck och och Per Glennfalk från TEAM BKT SWEDEN ATV med som funktionärer med fyrhjuling på SM i Road Racing.
Tävlingen arrangerades den 8–9 juli på Mantorp Park.
Fredrik och Per var funktionärer som bärgare åt motorcyklarna samt förare. De körde även och tankade elverk för campingen där förare och funktionärer bodde.
De ansvarade för att få ut material och proviant till alla posteringar runt banan.
Arrangören var väldigt nöjd med Teamets insats och har meddelat att de önskar hjälp på kommande tävlingar från Team BKT SWEDEN ATV, som funktionärer på fyrhjulingar.
Fredrik och Per kör på däck från BKT Tires, WING 207. Däcken sponsrar Gripen Wheels med.

Filip Backlund Motorförening är en ny arrangör av SM-tävlingar i roadracing. Premiären genomfördes på Mantorp Park den 8–9 juli 2021. Med träning den 7 juli 2021.
Det var ovanligt att tävlingarna kördes torsdag-fredag, vilket kanske kunde påverka antalet startande och tillgången på funktionärer. De hade kanske inte så lätt att komma ifrån sina jobb eller andra sysselsättningar, men farhågorna kom på skam. Drygt 130 förare ställde upp och ungefär lika många funktionärer.
För Team BKT SWEDEN ATV var det självklart att ställa upp.
Filip Backlund började förbereda SM-tävlingen på Mantorp Park i början av 2021. SVEMO kontaktades och där ansåg man att idén var bra, och Filip började organisera. Det går åt mycket personal för att genomföra ett SM. i roadracing. Gensvaret var stort när Filip kontaktade föreningar och organisationer för att få ihop tillräckligt med personal.

Ett gott bevis på ett väl genomfört arrangemang fick Filip och hans medhjälpare av teamchefen för Nordgren Racing, Henrik Nordgren, då han efter tävlingarnas avslutande kom fram till Filip och tackade för en bra genomförd tredje SM-deltävling. Nordgren bokade redan nu en depåbox för nästa SM-deltävling i regi av Filip Backlund Motorförening.
Efter framgången i Frankrike var Jesper Pellijeff hemma igen för att ge sig i kast med SM-deltagarna i Superbike på Mantorp Park den 8–9 juli. Av dessa var det Joel Marklund, som stod för det vassaste motståndet. Två race kördes, ett på torsdagen och ett på fredagen, och föregicks av kval. Marklund hade snabbaste kvaltid båda dagarna med Pellijeff närmast efter sig.

Men på racen blev det tvärtom. På torsdagen var det tätt mellan de båda ända in på målinjen, där det skiljde bara 0,8 sekunder. Dagen efter var det Marklund som tog starten, men redan på första varvet blev det rödflagg och racet stoppades. Efter ett ganska långt uppehåll kom man igång igen. Men Marklund kunde inte upprepa sin prestation från före avbrottet, utan Pellijeff dominerade tillställningen och vann med god marginal, drygt 4 sekunder före Marklund.
Mantorp Park var en ny bekantskap för åtskilliga förare. Det har inte körts SM-tävling där sedan 2010, så det var kanske högst 5–6 av de som var med nu, som hade erfarenhet av att köra SM där. Av dessa kan nämnas några: Anders ”Petjo” Lilja, Johanna Innerfors, Emil Meyer Petersen och Håkan Stensby. Det har förstås körts andra roadracing-arrangemang där, t ex bandagar och endurance, så det är säkert fler som varit där tidigare.
Det verkade som om Mjölbykurvan, som avslutar den långa dragsterrakan, var ett av de svårare banpartierna, därför att det var ganska många, som slutade sin tävling där efter vurpor.

Funktionärerna var väl förberedda för att ta hand om de olyckliga, men som väl var hände inte några allvarligare incidenter där. Det verkade som om förarna generellt tyckte att det hade varit ett bra arrangemang av Filip Backlund Motorförening.
Några av bilderna är tagna av Pargusbild.
TEAM BKT SWEDEN ATV har blivit tillfrågade att ställa upp som funktionärer på fyrhjulingar även på kommande arrangemang.
Gripen Wheels är glada över att kunna sponsra teammedlemmarna från TEAM BKT SWEDEN ATV med BKT däck.


